GDF SUEZ LNG Solutions opent eerste LNG-tankstation in Duiven

GDF SUEZ LNG Solutions heeft vandaag op het industrieterrein Innofase in Duiven het eerste LNGtankstation geopend. Hiermee gaf zij de officiële aftrap voor de grootschalige introductie van LNG in Nederland. In de komende drie tot vijf jaar worden vijftien LNG-tankstations voor het wegtransport en de scheepvaart geopend.

Het LNG-tankstation in Duiven is een mobiel vulpunt waar onder andere de transportbedrijven Middelkoop, Bosman en Rotra en zusterbedrijf SITA – deskundig in duurzaam afvalmanagement – hun trucks gaan vullenmet LNG. In mei 2013 opent het LNG-tankstation in de definitieve vorm zijn deuren. 

Het huidige mobiele station biedt de transportsector in de regio de mogelijkheid duurzaam te ondernemen tegen een aantrekkelijke prijs. Het tankstation kwam tot stand in nauwe samenwerking met de provincie Gelderland, de gemeente Duiven en industriegebied Innofase. Deze partijen spelen – net als de eerder genoemde transportbedrijven en SITA – een actieve rol in het project “De Truck van de Toekomst”. Truck van de Toekomst is een programma vanuit Agentschap NL, waarbinnen dit project is toegekend, met als doel de toepassing te bevorderen van dieselalternatieven voor vrachtauto’s.”

Duurzame bijdrage aan transportsector
LNG Solutions biedt een totaaloplossing om het wegtransport en de scheepvaart in Nederland in staat te stellen de overstap te maken van (marine-) diesel naar het duurzame en veel minder kostbare LNG. Door te investeren in LNG-tankstations en -bunkerfaciliteiten, het aanbieden van technische oplossingen en het leveren van LNG, levert zij een duurzame bijdrage aan de transportsector. Zo staat in de komende drie tot vijf jaar de opening van in totaal vijftien LNG-vulpunten op het programma. Hiermee legt LNG Solutions de basis voor een uitgebreid netwerk van LNG-vulpunten voor zowel wegtransport als scheepvaart.

LNG
GDF SUEZ ziet LNG (Liquefied Natural Gas, vloeibaar aardgas) als de brandstof van de toekomst. Belangrijkste voordelen van LNG zijn de milieuwinst en het financiële voordeel. LNG biedt ten opzichte van diesel verschillende milieuvoordelen: de CO2-uitstoot is 15 tot 20 procent lager, het fijnstofgehalte is 95procent lager, de uitstoot van zwavel vermindert met 90 procent en van NOx met 80 procent. Motoren die LNG als brandstof gebruiken, produceren bovendien veel minder geluid. Die beperking van geluidsoverlast is vooral merkbaar bij nachtelijk verkeer en in stadscentra.

Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Stefan Wesselink, Persvoorlichter GDF SUEZ LNG Solutions
06 – 301 954 03
Stefan.wesselink@gdfsuez.nl

Share article:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
  • Twitter

REPLY

Panel's Jotter

Nationaal LNG Platform says:(2014-12-16 15:22:05)

Het Nationaal LNG Platform werkt aan de introductie van LNG (vloeibaar gas) als nieuwe, schonere en stillere brandstof voor wegtransport en scheepvaart. Het Platform verbindt bedrijven en overheden, die werken aan de introductie van LNG, d.m.v. een G...

On: OVER HET NATIONAAL LNG PLATFORM – empowered by: Deltalinqs, Energy Valley and individual companies
Nationaal LNG Platform says:(2014-12-08 17:08:58)

“Qatar is ready to join forces with you on LNG”, dat was de eerste reactie van Mohammed bin Saleh Al-Sada, de minister van Energie en Industrie van Qatar, na zijn bezoek aan het Nationaal LNG Platform in Rotterdam.

On: Qatarese Minister van Energie en Industrie bezoekt Rotterdam
Nationaal LNG Platform says:(2014-12-04 12:49:46)

Veiligheid en Ontwikkeling van LNG. Het platform is verheugd met belangstelling uit bestuurlijke hoek. Te gast zijn o.a. Jan van Belzen, burgemeester van Barendrecht en voorzitter van de stuurgroep van het Nationaal LNG Veiligheidsprogramma en Pex La...

On: Veiligheid en Ontwikkeling van LNG
View all replies»

Join us on:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
  • Twitter

LNG on Twitter

RT @PiyushGoyal The mechanism envisages importing Regasified Liquified Natural Gas (RLNG) for supply to these plants so that they can generate power.

About 12 minutes ago from shailendra singh's Twitter via Twitter Web Client


Upcoming events

  • 28 apr 2015 - 09:00
    Small-Mid Scale LNG Summit 2015
    Amsterdam

    Is smaller scale LNG on your radar? Or, is your organisation looking to incorporate LNG into your energy or fueling mix?

    Either way, it’s inarguable that the drivers for LNG are increasing. In the decades ahead, natural gas will play an increasingly significant role in meeting the world’s energy needs. In fact, natural gas is predicted to be the second leading fossil fuel in the larger energy mix. One of the greatest hurdles for growing end user demand is the availability of infrastructure and the advancement of the overall supply chain. Join industry experts as they explore crucial developments on the smaller-medium scale infrastructure front, from supply and small scale liquefaction through to end user.

    Delegate Information & Registration


  • 4 jun 2015 - 09:00
    5th LNG Shipping Forum
    Oslo, Noorwegen

    LNG Journal’s Shipping Forum in Oslo will address LNG market developments and the impact on LNG shipping operations, charter rates, ship financing, commissioning new carriers and developments in vessel design.

    We are delighted to invite you to attend our bi annual LNG Journal’s Shipping Forum in Oslo on the 4th of June during Nor-Shipping 2015.

    This forum provides a spotlight on current and anticipated developments across LNG markets and the impact on strategic and operational aspects of LNG shipping.

    Throughout a dynamic and interactive day the forum will cover:

    Global LNG Market Forecasts: Challenges & Opportunities for LNG Shipping Fleets
    Liquidity in LNG Trading and the Relationship between Operational Capacity and Competing Markets
    Financing Requirements for LNG Ship Owners
    Forecasts for LNG Charter Rates
    New markets and uses for LNG as fuel
    LNG as Viable Fuel Source for Shipping

    Delegate Information & Registration