Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

Nederland is koploper in LNG als het gaat om inzet voor wegtransport. Voor de lange afstand lijkt LNG dan ook het beste alternatief. Er staat weinig in de weg voor een brede transitie van diesel naar het rijden op dit vloeibare gas. Maar hoe ver is de techniek eigenlijk? Wat zijn de voertuigprestaties van een LNG-truck? En hoe staat het met de beschikbaarheid van LNG? Wat zijn de eerste lessen die we leren uit de praktijk?

De CO2-productie moet minder en de transportsector moet daar een flinke steen aan bijdragen. Het ‘EU Energy and Climate Policy Framework’ voor 2030 eist een reductie van 30 procent ten opzichte van 2005. En omdat 80 procent van het goederentransport in de EU over de weg gaat, zal een groot deel van de voorgenomen CO2-reductie van trucks moeten komen. Vooral bij het rijden van lange afstanden is winst te behalen. De langeafstandsrijders maken immers de meeste kilometers en zijn zo verantwoordelijk voor 72 procent van die 80 procent.

Lees hier het hele artikel op logistiek.nl