Weg vrij voor bouw eerste Europese LNG-bunkerstation

PitPoint.LNG heeft deze week de vergunning ontvangen voor de realisatie van een vast LNG-bunkerstation. Daarmee is de weg vrij voor de bouw van het eerste Europese vaste bunkerstation voor liquefied natural gas (LNG) in de haven van Keulen (Am Molenkopf 1). De civiele werkzaamheden voor het LNG-tankstation kunnen nu starten en de planning is dat het tankstation in het tweede kwartaal van 2019 operationeel is.

PitPoint.LNG heeft het afgelopen jaar de vergunningsaanvraag voor de Bundes-Immissionsschutzgesetz (Duitse federale emissiewet) zorgvuldig onderbouwd om de veiligheid te garanderen van LNG als brandstof voor de scheepvaart. Deze week werd de vergunning afgegeven door de autoriteiten van Keulen. PitPoint.LNG heeft intensief samengewerkt met diverse organisaties om het vergunningsproces succesvol af te ronden. Dankzij deze vergunning kan de bouw nu definitief starten. Het nieuwe LNG-bunkerstation wordt gerealiseerd in de haven van Keulen en zal het bunkeren faciliteren van binnenvaartschepen die op de Rijn varen, Europa’s drukste waterweg.

Transitie naar schoon transport
LNG wordt gezien als een van de meest veelbelovende alternatieve brandstoffen voor de transitie naar schoon transport binnen de scheepvaart. Varen op LNG is schoner omdat LNG schoner verbrandt dan diesel. Dat levert een lagere uitstoot van CO2 op en daardoor minder belasting van het milieu en het klimaat wereldwijd. De grootste winst zit met name in de lagere uitstoot van fijnstof en NOx die de lokale luchtkwaliteit belasten. Een overstap op LNG heeft direct invloed op de gezondheid van omwonenden van de waterwegen. Met LNG-schepen voldoen scheepseigenaren bovendien aan de Stage V emissienormen voor de scheepvaart zonder dat daar extra nabehandelingstechnieken voor nodig zijn. De realisatie van LNG-bunkerstations is onderdeel van het strategische doel van PitPoint.LNG om een Europese LNG-infrastructuur voor vervoer over weg en water te ontwikkelen. Dit LNG-bunkerstation wordt de eerste shore to ship LNG-tanklocatie in Europa en het eerste dat de drukste binnenvaartroute van Europa, de Rijn, bedient. In Europa nemen de landen die aan de Rijn liggen 84% van het goederentransport op binnenwateren voor hun rekening.