Wereldpremière: Nieuwe Volvo LNG verlaagt CO2-uitstoot met 20 tot 100%

Volvo Trucks introduceert nu trucks die de CO2-uitstoot met 20 tot 100% verlagen. Met deze voertuigen op LNG zet Volvo Trucks sterk in op nieuwe, energiezuinige technologie waarmee de milieubelastende gevolgen van zwaar regionaal en internationaal transport aanzienlijk worden verminderd zonder daarbij concessies te hoeven doen aan de prestaties van de truck. Het bedrijf werkt hiermee aan haar visie van nul emissies.

Voor een grotere actieradius rijden de Volvo-trucks op vloeibaar aardgas oftewel Liquefied Natural Gas (LNG). Het brandstofverbruik en de prestaties van de trucks, die voldoen aan Euro 6, liggen op hetzelfde niveau als die van dieseltrucks, maar met veel minder schadelijke gevolgen op het milieu. Bovendien verbruiken de nieuwe voertuigen van Volvo Trucks 15 tot 25% minder gas vergeleken met de LNG-trucks die nu op de markt zijn. De Volvo FH LNG en Volvo FM LNG kunnen ook rijden op bio-LNG, waarmee de CO2-uitstoot met 100% afneemt. Als ze op aardgas rijden, daalt de CO2uitstoot met 20% vergeleken met diesel.

“Onze nieuwe trucks rijden op LNG of bio-LNG waardoor hun ecologische voetafdruk veel kleiner is dan bij dieseltrucks. Bovendien zijn ze veel zuiniger dan de trucks op LNG die momenteel op de markt beschikbaar zijn. Dit maakt het aantrekkelijker om LNG als vervanging voor diesel te gebruiken, ook voor internationaal transport”, aldus Mats Franzén, Product Manager Engines bij Volvo Trucks.

Een vervoerder die 120.000 km per jaar rijdt, kan door het vervangen van diesel door LNG de CO2 -uitstoot met 18 tot 20 ton per jaar terugdringen. Alleen al vorig jaar werden er 264.000 zware trucks geregistreerd in de EU. Er is dus een immens potentieel voor een wereldwijde reductie van de uitstoot door zwaar commercieel verkeer. Aardgas is in een groot aantal landen in ruime mate beschikbaar tegen een competitieve prijs. Ook wordt de LNG-infrastructuur momenteel door heel Europa uitgebreid. Dit gebeurt in het kader van het actieplan van de Europese Commissie en de EU-lidstaten om de energievoorziening van Europa op de lange termijn veilig te stellen.

“Het resultaat is dat we LNG beschouwen als het beste alternatief voor diesel voor de lange termijn, zowel voor regionaal als internationaal transport waar brandstofverbruik, laadvermogen en productiviteit cruciaal zijn. Met een hoger aandeel van bio-LNG kan de belasting op het milieu nog verder worden verminderd. Voor stedelijke distributie, waar de zogenaamde actieradius minder cruciaal is, zullen elektrische voertuigen in de toekomst een grote rol spelen. Het is onze visie dat trucks van Volvo uiteindelijk nul emissies produceren. Om daar te komen hebben we niet slechts één oplossing nodig, maar meerdere oplossingen naast elkaar. LNG maakt daarvan onderdeel uit”, aldus Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation bij Volvo Trucks.