1e LNG baggerschip te water bij SCHN Foxhol 

Op 31 maart jl. is de eerste LNG aangedreven splijtbak (Hopper Barge)  te water gegaan: de greenports1 gebouwd op de werf van SCHN in Foxhol. Het schip gaat havenslib vervoeren uit de havens van Bremen naar de Noordzee. Het is een zeer vernuftige boot die over de gehele lengte kan uitklappen. De greenports1 is het vierde LNG-aangedreven schip dat de werf oplevert.

LNG is niet alleen een brandstof dat de scheepvaart een stuk schoner en milieuvriendelijker maakt, het is ook een prachtige motor voor de economie. Het hele scheepvaartcluster rondom het Winschoterdiep profiteert van de groter wordende vraag naar LNG-aangedreven schepen. Alleen al bij de bouw van de greenports1 waren bijna 70 mensen direct betrokken en indirect nog eens zo’n 40 mensen.

Foxhol, terwaterlading van de eerste baggerschip varend op de milieuvriendelijke LNG bij Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw BV SCHN (foto: Corné Sparidaens )

Gedeputeerde Brouns
“Er zijn in totaal 15- tot 18.000 mensen werkzaam in de noordelijke scheepvaartsector”, zei de Groningse Gedeputeerde Patrick Brouns vlak voor de tewaterlating met enige trots. “De bouw van LNG-aangedreven schepen draagt bij aan de versteviging van de positie van deze sector. Gebruikers en reders moeten voldoen aan de steeds striktere emissienormen. Alle schepen die onderhevig zijn aan deze normen zullen moeten voldoen. Dat biedt een enorme kans voor verdere economische groei voor ons noordelijke scheepvaartcluster. De  banen dragen bij aan de versterking van regionale economie in de regio en de provincie Groningen.”

Vijf op een rij
De greenports1 is het vierde LNG-aangedreven schip dat SCHN bouwt, vertelde Annemiek Boonstra namens de werf. “In 2013 zijn we gestart met LNG. In 2014 en 2015 zijn de eerste schepen opgeleverd: de Sirocco, de Sefarina en de Sundowner. De greenports1 is de eerste in een serie van vijf; er worden dus nog vier gebouwd.”

Klapschuit
Het baggerschip is een zogeheten ‘Klappschute’. Door een innovatief ontwerp kan de boot over de gehele lengte uitklappen om slib te lozen. Bij het uitklappen van de twee helften blijven beide delen middels een hydraulisch systeem en twee scharnieren aan elkaar verbonden. Het bedrijf ENGIE is verantwoordelijk voor de engineering, levering en installatie van de systemen van de boot. Ook ontwikkelde ENGIE, in samenwerking met Cryonorm Systems, de cryogene techniek voor het baanbrekende project.