Bekendmaking eindrapport ‘LNG for Short Sea Shipping’

De afgelopen drie jaar hebben zeventien bedrijven actief gezocht naar mogelijkheden om de Short Sea Shipping te laten voldoen aan de luchtemissie-eisen voor de Noordzee en de Baltische Zee. Niet alleen de overschakeling van zware olie naar gasolie en het gebruik van scrubbers werd onderzocht, maar ook het overschakelen naar Liquid Natural Gas (LNG) als alternatieve maritieme transportbrandstof.

Projectleider Pieter ’t Hart van Koers & Vaart is van mening dat LNG op termijn uitstekende perspectieven biedt. “Het is de schoonste fossiele brandstof die ook in grote hoeveelheden wereldwijd beschikbaar is.  Scrubbers lossen het NOx probleem niet op en andere alternatieve brandstoffen brengen vaak aanzienlijke kosten met zich mee.”

Uit onderzoek van Lloyds Register over de LNG bunkering infrastructuur blijkt dat 76% van de Europese havens verwacht dat men binnen 5 jaar tijd met LNG bunkeractiviteiten zal starten. Bovendien verwachten de Europese havens dat in 2020 zo’n 13%  en in 2025  circa 24% van het totale bunkervolume voor de Short Sea Shipping uit LNG bestaat.

Deelnemers in het project LNG for Short Sea Shipping zijn: Bureau Veritas, Cofely West Industries, Conoship International, Cryonorm, Econosto, Damen Bergum, Koers & Vaart, Lloyds Register, LNG24, Meyer Werft, NMTF, Pon Power, Rolls Royce, Sandfirden Technics, VIV, Wagenborg Shipping en Wartsila. Het project is uitgevoerd onder auspiciën van TKI Gas en wordt ondersteund door RVO.

Het openbare eindrapport “LNG applications for Short Sea Shipping” is te downloaden van www.lngholland.com.
Voor meer informatie, contact Koers & Vaart BV