Bijeenkomst in een notendop

Een aantal keren per jaar organiseert het Nationaal LNG Platform een openbare bijeenkomst. Zeker één keer per jaar een praktijkdag rondom trucks of scheepvaart, de andere keren gaat het om bijeenkomsten bij DCMR Milieudienst Rijnmond, waar gastsprekers de laatste informatie uit de markt delen.

Tijdens de bijeenkomst van 15 maart jl. stond de TKI Gas centraal. De onderwerpen die binnen de TKI Gas op het gebied van LNG actueel zijn: Bio-LNG, de veiligheid rondom LNG, methaanslip en de afstemming van Europese regelgeving. Zeker bij de eerste drie punten speelt het Nationaal LNG Platform een belangrijke faciliterende rol. Tot 14 juni is het mogelijk om een subsidie aan te vragen. Dit kan samen met TNO, Maurice Hanegraaf [link naar mailadres] vertelt u graag meer.

Het bedrijf Anthony Veder vertelde over de plannen om de hoeveelheid LNG- schepen voor short-sea uit te breiden. Erik-Jan Verdegaal: “We zien duidelijk de voordelen van LNG, deze zijn volop aanwezig. LNG verlengt bovendien de levensduur van de beschikbare hoeveelheid olie.”

Anthony Veder vervoert LNG en deze schepen varen ook op LNG. Dat is volgens het bedrijf de meest efficiënte methode. Eén schip van Anthony Veder is retrofit, de Coral Anthelia. Verdegaal: “Als shipwoner moet je wel een ‘risk apetite’ hebben omdat de motorfabrikant niet alle risico’s wil dragen.”

De financiering van schepen blijft lastig. Fondsen zijn voorzichtig, men gaat niet verder dan het afgeven van een garantie. Omdat de aandrijving van het schip ook v
oldoet aan de Clean Shipping index is er ism de certificeringsinstelling en de bank toch een oplossing gevonden.

20160315_162828Het bedrijf Mampaey geeft een update over hun nieuwste techniek voor het veilig aanmeren en afmeren van schepen, de ‘intelligent multi safety link’. Uitermate geschikt voor schip-to-ship en ship-to-shore connecties.

Bas Kelderman van EICB praat de aanwezigen in de zaal bij over een groot project dat in januari jl is gestart en tot eind 2018 loopt. Vele partijen werken samen met als doel: 6 bunkerschepen en 4 vaste bunkerstations.

20160315_165147Sinds begin februari is het Vlaamse LNG Platform actief. De eigen website is inmiddels online: www.vlaamslngplatform.com.

Het ‘rondje door de zaal’ levert als altijd veel informatie op. De NEN geeft aan dat een iso-norm ter beoordeling ligt en dat opmerkingen aan NEN mogen worden doorgegeven. Cryovat – producent van o.a. het LNG-vat op het LNG-schop van Anthony Veder – beschikt sinds kort over een nieuwe locatie, waar men nog grotere tanks kan maken. Crynorm Systems – reeds 50 jaar bouwer van cryogene installaties – laat weten dat er recent diverse schepen met hun systeem zijn opgeleverd. En er is een nieuwe order op zak: 15 LNG-installaties voor 15 binnenvaartschepen. Navingo, de eigenaar van de website LNG World News, roept de zaal op om LNG-nieuws te delen. Berichten mogen worden worden gemaild naar newsdesk@lngworldnews.com

Houd de agenda in de gaten voor de datum van de volgende bijeenkomst.

 

Download een presentatie van de bijeenkomst van 15 maart 2016 door op de link hieronder te klikken: