EU-regels voor stimulering LNG in nieuwe vrachtwagens mogelijk in juli dit jaar van toepassing

Brussel – Vanaf juli gelden nieuwe EU-regels die bindende limieten stellen aan CO₂-emissies van nieuwe zware vrachtwagens. Hierdoor wordt de weg vrijgemaakt voor LNG-trucks die naar schatting 1,1 miljoen ton olie-equivalent (mtoe) zullen bereiken in 2025.

De website van het Europees Parlement publiceert de definitieve ontwerpregels die op 20 juni ondertekend zijn. Publicatie in ‘the Official Journal’ volgt meestal binnen enkele weken, waarna ze na 20 dagen in werking treden. Deze regels schrijven voor dat nieuwe vrachtwagens in 2025 gemiddeld 15% minder CO₂ uitstoten. In 2030 zal dit zelfs 30% minder zijn.

Verdubbeling tot verdrievoudiging LNG-trucks
De Europese Commissie schat dat door de nieuwe drempel de vraag naar LNG-trucks in 2025 meer dan verdubbelt, vergeleken met de 500.000 mtoe in het basisscenario. Volgens schattingen van de Europese Commissie zal in 2030 de vraag naar LNG-trucks kunnen verdrievoudigen naar 4,4 miljoen mtoe, tegen 1,3 miljoen mtoe in het basisscenario.

Diesel blijft domineren
Diesel zal de truckmarkt in 2030 blijven domineren, met een geschatte vraag van 64,5 miljoen mtoe, bijna 10% lager dan de 71,4 miljoen mtoe die wordt beraamd in het basisscenario zonder emissiebeperking.

Over het algemeen zouden de drempels volgens de Europese Commissie de drempels in de komende twee decennia 170 miljoen ton of 1,24 miljard vaten olie kunnen besparen.

De nieuwe regels, die de Europese Commissie in mei 2018 voor het eerst heeft voorgesteld, maken deel uit van de bredere inspanningen van de Europese Unie om de economie tegen 2050 koolstofvrij te maken.

Lees hier het hele Engelstalige artikel op de website van S&P Global Plats.