LOI voor de transitie van LNG naar bio-LNG

Het Wuppertal Institut heeft inzichtelijk gemaakt langs welke transitiepaden de Rotterdamse industrie haar CO₂-uitstoot drastisch kan reduceren en tegelijkertijd de producten kan blijven maken waar de samenleving naar vraagt, zoals brandstoffen en chemische producten. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat CO₂-reductie tot wel 98% haalbaar lijkt door gebruik te maken van een reeks verschillende technieken. Het onderzoek is gedaan in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam dat de ambitie heeft het havengebied tot koploper in de energietransitie te maken.

Een onderdeel van de aanpak die verder wordt verkend, is de inzet van bio-fuels. In dit verband werd gisteren de LOI gepresenteerd voor de transitie van LNG naar bio-LNG. Het Havenbedrijf Rotterdam en het Nationaal LNG Platform en haar leden starten een gezamenlijk onderzoek naar de mogelijkheden om bio-LNG als transportbrandstof tot ontwikkeling te brengen in de Rotterdamse haven. LNG is aanzienlijk schoner dan andere brandstoffen en motoren die op LNG lopen zijn stiller. Door gebruik te maken van bio-LNG in plaats van gewone LNG kan de CO₂-uitstoot drastisch worden verlaagd.

Voor personenvervoer worden elektrisch vervoersmiddelen de komende jaren naar verwachting een belangrijke manier om de CO₂-uitstoot terug te dringen. Maar voor binnenvaart, zeevaart en zwaar vrachtverkeer over de weg is elektrische aandrijving vooralsnog geen geschikte optie en is LNG (vloeibaar aardgas) een veel schoner en minder belastend alternatief in vergelijking tot diesel en stookolie: tot 15% minder CO₂, 85% minder stikstofoxiden, geen zwavel en fijnstof en stillere motoren. Bio-LNG voegt daar het extra voordeel aan toe dat de uitgestoten CO₂ onderdeel is van de zogenoemde korte kringloop: de uitstoot van CO₂ wordt geneutraliseerd door de opgenomen CO₂. Bio-LNG is dus duurzaam en kan in zuivere vorm gebruikt worden, maar ook gemengd met fossiele LNG.

Vanuit Gate terminal (van Gasunie en Vopak) in de Rotterdamse haven wordt LNG al beschikbaar gemaakt als brandstof voor de scheepvaart en zwaar vrachtverkeer. Het Havenbedrijf en het Nationaal LNG Platform gaan nu gezamenlijk de mogelijkheden verkennen om bio-LNG als transportbrandstof in de Rotterdamse haven tot ontwikkeling te brengen.

De studie bevat drie hoofdelementen. Ten eerste de (verwachte) beschikbaarheid van productietechnologieën en -processen in de periode tot 2030. Ten tweede een marktstudie met scenario’s voor de beschikbaarheid van duurzame feedstock en de ontwikkeling van de vraag. En tot slot businesscases voor productie, transport c.q. overslag van bio-LNG in de Rotterdamse haven.

Een achttal bedrijven die lid van zijn het Nationaal LNG Platform dragen bij aan de studie met technische, juridische, financiële en marktkennis. De studie moet in de tweede helft van dit jaar zijn afgerond. Op basis van de studie zal besloten worden of en in welke vorm een bio-LNG project in Rotterdam ontwikkeld wordt.

https://www.portofrotterdam.com/nl/de-haven/energietransitie

Dit onderwerp komt ook uitgebreid aan de orde tijdens het symposium van het Nationaal LNG Platform op dinsdag 28 maart waarin het thema ‘Toepassing LNG binnen de scheepvaart’ centraal staat. Hierbij tonen we tevens onze nieuwe film waarin bio-LNG centraal staat.