“Met alleen zon en wind redden we het niet.”

Jan Valkier, ceo van tankrederij Anthony Veder, is een warm pleitbezorger van LNG als brandstof voor de scheepvaart. Op dit moment is het aandeel van zeeschepen die op deze brandstof varen nog vrij beperkt, maar nu er bestellingen zijn geplaatst voor 18 cruiseschepen en negen grote containerschepen die LNG gaan gebruiken zou 2018 wel eens het jaar van de doorbraak kunnen zijn.

Anthony Veder is gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare gassen vanuit de olie- en gasindustrie voor industriële toepassingen maar ook steeds vaker voor nutsbedrijven. De belangrijkste segmenten zijn het vervoer van ethyleen, LPG en ammoniak, LNG en CO2, onder hoge druk tot maximaal 18 bar en/of gekoeld tot 163 graden onder nul (speciaal voor LNG).

Inmiddels varen zeven van de 31 tankers van de rederij op LNG. In 2009 nam de rederij haar eerste small scale LNG-carrier in gebruik, gevolgd in 2012 door de ‘Coral Energy’ en in 2013 door de ‘Coral Anthelia’. Vorig jaar kwam LNG-feeder/bunkertanker ‘Coralius’ in de vaart en begin dit jaar werd de ‘Coral EnergICE’ gedoopt, een LNG-carrier met de hoogste ijsklasse 1A Super. De Coral EnergICE gaat het hele jaar door – ook als de Baltische Zee is bevroren – de LNG-terminal in het noorden van Finland bevoorraden.

Lees hier het hele artikel van Maritiem Nederland.