Sinds 2013 verbindt het Bio-LNG Platform bedrijven en overheden met één duidelijk doel: LNG (vloeibaar gas) introduceren als nieuwe, schonere en stillere brandstof voor wegtransport en scheepvaart. Bijna 30 leden maken zich samen met de overheid al acht jaar hard voor het opzetten van de huidige LNG-markt en -infrastructuur. Daarnaast biedt het Platform een plek om kennis uit te wisselen en oplossingen te vinden voor gezamenlijke problemen.
De focus van het Platform ligt niet meer alleen op Nederland. Ook internationaal werken we aan een sterk netwerk, aangezien transport grensoverschrijdend is en LNG internationaal kansen biedt. Hierdoor vervult het Bio-LNG Platform een belangrijke LNG-gidsfunctie voor Europa.
Nu LNG in Nederland beschikbaar is en voldoet aan alle veiligheidsmaatregelen, hebben we de transitie ingezet naar bio-LNG: non-fossiele brandstof voor het zwaar transport. Door gebruik te maken van bio-LNG kan de CO₂-uitstoot drastisch worden verlaagd. Daar ligt onze focus voor de komende jaren.
Het platform is gesprekspartner voor diverse ministeries zoals het ministerie van Economische Zaken vanuit het energiebeleid, het ministerie van Infrastructuur en Milieu vanuit het milieubeleid en de ministeries van Financiën en Veiligheid en Justitie.
Green Deal
Het Platform verbindt bedrijven en overheden, die werken aan de introductie van LNG, d.m.v. een Green Deal Rijn en Wadden. De gezamenlijke doelstelling was om in 2015 minstens 50 binnenvaartschepen, 50 zeeschepen en 500 trucks op LNG te laten rijden / varen. Als het om ons welzijn gaat is het goed om de lat hoog te leggen maar deze ambitie voor een meer duurzame transportsector bleek te groot. Op dit moment telt Nederland 25 LNG-tankstations, 750 LNG-trucks en vaart de eerste binnenvaart vloot op LNG.
Helaas blijft de scheepvaartsector achter. Voor het Bio-LNG Platform is dit aanleiding om extra in te zetten op de scheepvaart. De huidige Green Deal vraagt om een verlenging en het platform spant zich graag in om de doelstellingen te halen.
De organisatie
Het Bio-LNG Platform bestaat uit bijna 30 leden. De dagelijkse leiding over het Nationaal LNG Platform ligt in handen van het Dagelijks Bestuur, ondersteund door een projectmanager en een klein Programmabureau.
Het Dagelijks Bestuur krijgt gevraagd en ongevraagd advies van het bedrijfsleven, vertegenwoordigd in de Strategische Adviesgroep.
De activiteiten van het Platform zijn verdeeld over verschillende werkgroepen die de belangrijkste uitdagingen voor bio-LNG uitwerken.
Wat hebben we bereikt in de afgelopen vijf jaar:
• 25 LNG-tankstations – met een dekkend netwerk in Nederland
• 750 LNG trucks – vanuit drie Nederlandse OEM’s in Nederland ontstaan
• Eerste binnenvaart vloot op LNG
• Voldoende bunker locaties in de Nederlandse havens
• De grootste LNG-bunkerhaven van Europa ligt in Rotterdam
• (Bio-)LNG convenant 2018 – 2021 opgesteld & afgesloten
• Provinciediners met MIRT-plan 2018 als resultaat
• Optimale transitie ondersteuning van LNG naar Bio-LNG
Ook internationaal timmeren we aan de weg:
• De Nederlandse LNG-technologie geldt als pionier voor heel Europa
• De vastgestelde Wetgeving Veiligheid PGS 33 geldt als basis voor Europees beleid