Pitpoint: “Stabiel lage prijs maakt LNG extra interessant”

Brandstofprijzen zijn voor transporteurs en logistiek ondernemers een ‘fact of life’. Je hebt weinig invloed op de ontwikkeling van bijvoorbeeld dieselprijzen. De ene dag betaal je een cent per liter minder, twee weken later alweer vijf cent meer. “Wel heb je natuurlijk de keuze voor de sóórt brandstof”, zegt Joost de Ruijter, manager sales & network development van PitPoint.LNG. “LNG is nu al bijna twee jaar stabiel 20 cent goedkoper dan diesel. Dat prijsniveau en die stabiliteit zijn – naast de overduidelijke milieuwinst – voor steeds meer vervoerders nu aanleiding om voor vloeibaar aardgas te kiezen.”

LNG is bezig aan een gestage opmars in logistiek Nederland. Dat heeft met allerlei factoren te maken. Het inmiddels dekkende netwerk van tankpunten, de beschikbaarheid van LNG-trucks die in vermogen en actieradius de vergelijking met dieseltruck glansrijk doorstaan, de standaardisatie van pomptechniek; allemaal draagt het bij aan het feit dat LNG nu als volwaardig alternatief gezien wordt. Joost de Ruijter: “Maar uiteindelijk geven toch de kosten de doorslag. En wat dat betreft doet LNG het in de vergelijking goed. Ook voor vrachtwagens die niet een ton per jaar rijden, zijn de totale kosten lager mede dankzij de lagere LNG-prijs.”

LNG-prijs structureel 20 cent lager
LNG is vloeibaar aardgas. Het wordt in het land van winning gekoeld en vloeibaar gemaakt waardoor het volume 600 keer zo klein wordt – veel efficiënter voor transport per schip. De prijs van LNG is net als die van diesel afhankelijk van de wereldhandel. In het algemeen kun je over de gasprijs zeggen dat die in de zomer lager is en in de winter hoger vanwege de vraag. “Als je kijkt naar de prijs van beide brandstoffen, dan zie je dat die van LNG stabieler en structureel lager is dan die van diesel”, aldus De Ruijter. “Wij vergelijken sinds 2012 onze LNG-prijs aan de pomp met de gemiddelde dieselpompprijs. Alleen in februari 2016 was die heel even op hetzelfde niveau vanwege een steile daling van de dieselprijs. Daarvoor en daarna bedraagt het prijsverschil aan de pomp (zonder korting en acties) bijna steevast 20 cent of meer in het voordeel van LNG. De laatste weken is het verschil zelfs opgelopen naar ruim 25 cent. Met het jaarlijks verbruik van een truck telt dit aardig op. We hebben het overigens dan wel over liters en kilo’s, maar in energie zijn dat vergelijkbare eenheden.”

Lees hier het hele artikel van Pitpoint.