TNO-rapport toont aan: tot 23% CO₂-besparing met Volvo LNG-trucks

Uit tests van TNO onder – voor langeafstandsvervoer in Nederland – representatieve omstandigheden blijkt dat de CO₂-emissies uit de uitlaat van de Volvo FH LNG-truck bijna 20% lager zijn dan die van de door TNO geteste Euro 6-dieseltrucks. Vooral bij inzet op de snelweg is de besparing aanzienlijk, namelijk 23% CO₂-reductie.

In het kader van het ‘Steekproefcontroleprogramma voor vrachtwagens en bussen’ voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn door TNO praktijkemissietesten uitgevoerd aan verschillende langeafstandstrucks met Euro 6-dieselmotor en alternatieven waaronder de nieuwste Volvo FH LNG. Doel van de testen was om het niveau van de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van broeikasgassen vast te stellen.

De Volvo FH LNG leverde een CO₂-reductie van 23% op bij het rijden over de snelweg ten opzichte van onder vergelijkbare omstandigheden geteste trucks op fossiele diesel.

“Dat onze LNG-oplossing goed presteert op langeafstandsroutes bevestigt wat wij onze klanten vertellen. De Volvo LNG-trucks voldoen niet alleen aan de hoge eisen op het gebied van prestaties, brandstofverbruik en actieradius, maar bieden tevens een alternatief dat lagere emissies van broeikasgassen levert, zoals nu ook bewezen door TNO. Deze combinatie hebben onze klanten nodig voor regionaal en internationaal transport”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.

LNG als alternatief voor diesel
Eind 2017 introduceerde Volvo Trucks haar nieuwe Volvo FH LNG en Volvo FM LNG. De trucks zijn beschikbaar met 420 of 460 pk voor zwaar regionaal en internationaal transport: een segment waarvoor elektrisch rijden voorlopig nog geen haalbare optie lijkt.

“Elektrisch rijden op langeafstandsroutes is voorlopig nog niet te realiseren. Niet alleen is de oplaadinfrastructuur niet gereed, ook is de actieradius van een elektrische truck voor de lange afstand te beperkt en wegen accu’s nu nog te veel om voldoende lading te kunnen vervoeren om rendabel te zijn. Elektrische trucks zijn bij uitstek geschikt voor gebruik in de steden en op korte afstanden. Hier is niet zozeer de CO₂-uitstoot een probleem, maar wel lokale emissies en geluid. Met de FL en FE electric introduceren we hiervoor de geschikte voertuigen. Voor regionaal en internationaal transport zien wij LNG als goed alternatief voor diesel. Dat de verlaging van de CO₂-emissies die wij aangeven geen loze belofte blijkt, onderstreept het TNO-rapport nu”, besluit Jan Schouten.

Informatie over de Volvo FH LNG en Volvo FM LNG
De toegepaste brandstof is vloeibaar aardgas oftewel LNG (Liquefied Natural Gas) of vloeibaar biogas, dat bekend staat als bio-LNG. Bij gebruik van biogas neemt de tank-to-wheel CO₂-uitstoot met 100% af ten opzichte van fossiele diesel. Bij aardgas is de vermindering bijna 20%.
• Beschikbare uitvoeringen: trekkers en bakwagens (4×2, 6×2, 6×4) met een GCW/treingewicht tot 60 ton voor regionaal en internationaal transport.
• Motor: Volvo G13C Euro 6, 13-liter lijnmotor met zes cilinders en commonrail injectiesysteem voor gas en diesel. Leverbaar met 420 pk/2.100 Nm en 460 pk/2.300 Nm.
• Versnellingsbak: Volvo I-Shift.
• Brandstoftanks: leverbaar met 115 kg, 155 kg of 205 kg LNG voor een actieradius tot 1.000 km.

Hier leest u het hele TNO-rapport.