Unieke afvaart LNG-catamarans Nederlands Waddengebied
Een unicum in Nederland: gisteren heeft Rederij Doeksen één van de twee nieuwe LNG catamarans in de vaart genomen: de Willem Barentsz. Dit is een unicum aangezien de innovatieve veerboot maximaal 600 passagiers en 64 auto’s vervoert op alleen LNG. Er is geen stookolie meer aan boord van het schip aanwezig. Het zusterschip Willem de Vlamingh komt in september in de vaart. Beide catamarans zijn de eerste schepen ter wereld waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven. De schepen worden ingezet op de veerverbinding vanuit Harlingen naar Vlieland en Terschelling.
Paul Melles – directeur van Rederij Doeksen – licht toe waarom de twee catamarans op LNG varen. “Er zijn drie redenen waarom we voor LNG hebben gekozen. Ten eerste willen we LNG gaan mixen met het fossielvrije bio-LNG wat heel veel milieuvoordelen oplevert. Het zou mooi zijn als die bio-LNG in de toekomst in het noorden van Nederland geproduceerd kan worden. Daarnaast is het belangrijk dat we LNG als brandstof kunnen vertrouwen, het werkt gewoon. Bijkomend voordeel is dat er in Nederland ondertussen een compleet LNG-netwerk bestaat waar we op kunnen rekenen. De laatste reden is dat de regelgeving en veiligheid rondom LNG klopt.”
(Bio-)LNG voor behoud Unesco Werelderfgoed de Waddenzee
Door te varen met (bio-)LNG kiest Rederij Doeksen er actief voor een significante bijdrage te leveren aan het behoud van het kwetsbare leefmilieu van het Unesco Werelderfgoed de Waddenzee. De milieuvoordelen zijn helder:
- Fors minder schadelijke emissies: fijnstof (- 95%), SOx (-100% ) en NOx (-90%). De motoren voldoen aan de Euro Stage V normeringen.
- 10 tot 20% CO₂-reductie met een directe opstap naar 100% CO₂-reductie bij gebruik van bio-LNG.
- Het gebruik van LNG richt minder schade aan, aan het Unesco Werelderfgoed de Waddenzee in geval van calamiteit. Eén van de grootste milieuproblemen in het kwetsbare Waddenzeegebied is olielekkage van schepen. Bij gebruik van LNG is deze problematiek niet meer aanwezig.
- Bij motoren op LNG is nabehandeling in de vorm van srubbers en katalysatoren niet meer nodig.
Concrete stap in verduurzaming
Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en concessieverlener noemt de komst van de nieuwe schepen een mooie ontwikkeling: “Comfortabel én groener. Met deze catamarans gaan zowel de unieke omgeving van de wadden als de reiziger er op vooruit en dat is een goede zaak. Ik kom zelf graag op Terschelling en hoop dat ik de volgende keer de overtocht op een van de nieuwe, groenere boten kan maken.”
Sfeerverslag
Omrop Fryslân heeft een mooi sfeerverslag van de dag gemaakt dat u hier terugvindt op de site van de omroep.