Nederland is een handelsland. Onze economie is afhankelijk van efficiënt, snel en flexibel vervoer. Tegelijkertijd streeft Nederland naar verduurzaming van het transport. Daarbij moeten de Nederlandse transportbedrijven concurrerend kunnen blijven met andere landen. Hoe kan gas daarbij een rol spelen? In het onderstaande zet het Nationaal LNG Platform een aantal feiten op een rij over de emissies bij de LNG voor het vrachtvervoer.
CO2-uitstoot vrachtvervoer
CO2-uitstoot is medeveroorzaker van de temperatuurstijging op aarde. Dit probleem vraagt om een oplossing. Zeker het vrachtvervoer over de weg staat hier voor een uitdaging. Ten tijde van de crisis daalde de CO2-uitstoot. Nu we de crisis achter ons hebben gelaten en de mobiliteit weer aantrekt, zal de CO2-uitstoot weer toenemen. Dit blijkt uit bijgaand schema van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu.
Aardgas en bio-gas zijn een alternatief voor brandstof voor vrachtwagens. Door over te schakelen op het gas LNG (Liquefied Natural Gas) is een CO2-reductie van 10 tot 20 % mogelijk ten opzichte van diesel. Wanneer wordt overgeschakeld op bio-LNG is er een veel grotere CO2-reductie mogelijk.
Luchtkwaliteit
Duurzaamheid gaat niet alleen over de CO2-uitstoot. Luchtkwaliteit is voor de korte termijn zo mogelijk nog veel belangrijker omdat dit direct van invloed is op de gezondheid. Ongeveer vijf jaar geleden dreigde een bouwstop, omdat Nederland niet kon voldoen aan de Europese normen. Voor luchtkwaliteit zijn NOx- gehalte en fijn stofconcentraties bepalend. In onderstaande figuren wordt voor beide emissies het niveau van gasmotoren vergeleken met de Euro VI norm (Iveco). Deze norm is per 1 januari 2014 van kracht gegaan.
Geluid
Veel woningen in Nederland voldoen niet meer aan de wettelijke geluidsnorm, als gevolg van de toename van de verkeersintensiteit. Woningen die een geluidsniveau hebben hoger dan 60 dB(A), komen in aanmerking voor sanering. Het aantal woning met geluidsoverlast groeit nog steeds. Ongeveer 50% van de overlast is terug te voeren op verkeerslawaai.
Vrachtwagens met LNG-motoren maken aanzienlijk minder geluid. In een test volgens het PIEK-protocol produceerde een vrachtwagen met een gasmotor 72 dB(A). Dat is gelijk aan een personenauto. Een normale vrachtwagen produceert 82 dB(A). Om een beeld te geven van het effect: iedere 3 dB(A) geluidsreductie is een halvering van het geluid (logaritmische schaal). In bijgaand schema een vergelijking in dB(A)’s en procentueel.
Verkeersveiligheid
Vrachtwagens met een LNG-motor maken substantieel minder geluid. Dat maakt ze bij uitstek geschikt voor bevoorrading van winkels op verkeersluwe momenten: in de vroege ochtend of late avond. Bevoorrading is op die momenten veiliger. Dat blijkt het onderstaand onderzoek, uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV):
LNG is een transitie brandstof
De CO2 reductie van LNG is 15 % LNG is een transitie brandstof naar bio-lng., waarbij de volgende aspecten van belang zijn:
- Vervangen van LNG door bio-LNG is 1-op-1 mogelijk omdat de overstap naar bio-LNGg geen andere eisen stelt aan motoren en/of tankstations.
- Met de overstap van LNG naar bio-LNG zijn de bestaande voordelen ten aanzien van het leefklimaat (geluid en lucht) geborgd.
- De natte bio-massa stroom is bij uitstek geschikt voor vergisting en kent weinig andere toepassingsmogelijkheden.
- Er is ongeveer 70 Petajoule (ECN) beschikbaar in Nederland die kan worden ingezet. Bij verdere ontwikkeling van vergassing en power-to-gas is er duidelijk meer zicht op deze duurzame brandstof.
- Bio-brandstoffen zijn voor nu en de middellange termijn dus de stap naar verregaande CO2 reductie. En het is wenselijk dat er nu stappen worden gezet.
Conclusie
Aardgas en bio-gas zijn een goed alternatief voor vrachtwagens. Vrachtwagens op gas zijn bovendien aanzienlijker stiller en hebben een lagere NOx- en CO2-uitstoot.